Hedendaags voedsel en de bewerking ervan

Voeding
Gezonde voeding is van vitaal belang voor het lichaam, doormiddel van gezonde en volledige voeding kunnen we ziektes en lichamelijke klachten verhelpen. De Nederlandse maaltijden bestaan veelal uit peulvruchten, bladgroenten, aardappels, vlees en brood. Maar combineren wij dit goed en krijgen we wel voldoende voedingstoffen binnen? Hier ga ik later nog dieper op in.

Al meer dan 2000 jaar gelden kwam Hippocrates met de uitspraak: Let food be thy medicine and medicine be thy food.

Eten is van levensbelang zonder voeding houden wij het niet lang vol, helaas word eten gezien als iets wat snel tussendoor kan, waardoor we te gehaast onze maaltijden nuttigen.

Kauw altijd goed op iedere hap zodat het zo klein mogelijk vermalen doorgeslikt word. Dit zorgt ervoor dat de voedingstoffen beter op genomen kunnen worden en het lichaam geen onnodige stress zal ervaren van te grote voedingsbrokken. Wanneer je gelijk na de maaltijd gaat sporten of ander fysiek zwaar werk gaat doen zal het lichaam de maaltijd niet goed kunnen verteren. Volwassen mensen hebben gemiddeld 7 liter bloed wat voor de vertering of voor fysieke inspanning word gebruikt. Het lichaam moet dus kiezen waarvoor het bloed gebruikt zal gaan worden. Spierinspanning kost veel doorbloeding waardoor de spijsvertering bijna stil komt te liggen. Dit betekend dat de voeding niet volledig verteerd kan worden. Geef het lichaam de kans om de maaltijd te kunnen verwerken zodat je daarna deze energie weer kan gebruiken om te sporten of zware werkzaamheden te verrichten.

Voeden of vullen.
Veel producten die wij tegenwoordig eten zijn lege voedingsmiddelen. Leeg? Ja leeg, deze producten bevatten weinig tot geen vezels, vitamines, mineralen, eiwitten en essentiële suikers. Vaak word er onder de middag brood gegeten met veelal vleeswaren erop. Het vlees is vaak separator vlees, dat wil zeggen reststukje vlees machinaal verwijderd van de botten van het karkas van het dier. Dit wordt vermalen en samen geperst tot filets of verwerkt tot worst.  Brood bevat veel koolhydraten en gluten maar helaas weinig goede vezels. Dit komt voornamelijk doordat de graanproductie de afgelopen jaren flink is veranderd. Veel graansoorten zijn GMO of in het Nederlands GGO  (genetische gemanipuleerd organisme), maar wat is nou een GGO product?

‘’Je kunt zeggen dat een GGO een organisme is waarvan genetisch materiaal (DNA) is aangepast op kunstmatige wijze zodat ze een nieuwe, bijzondere eigenschap krijgen. Met kunstmatig wordt bedoeld dat de genen zijn aangepast op een manier die niet op natuurlijke wijze voorkomt in de natuur. Ofwel, door menselijk ingrijpen passen we het DNA van een plant naar believen aan.’’

Door deze verandering van de DNA structuur herkent het lichaam (immuunsysteem) deze voedingstoffen niet meer zoals het van oorsprong deed en kan ze hierdoor als vijandig beschouwen en zal hier dan ook op reageren. We zien een grote toename aan mensen met darmproblemen, dit kan komen door deze GGO producten en de reactie van ons lichaam hierop. 70% van ons immuunsysteem bevind zich namelijk in de darmen.

Door de genetische aanpassing van deze producten (organismes) kan het zijn dat het organisme sneller zal groeien, grotere opbrengst levert en minder vatbaar is voor ziektes. Dit betekend niet dat het nog steeds dezelfde voedingswaardes heeft als het oorspronkelijke organisme voor de manipulatie. Het is daarom ook raadzaam om biologisch brood boven normaal/goedkoop brood te verkiezen. Dit zien we niet alleen bij graan producten maar ook bij groenten.

Door de GGO is het raadzaam om heel gevarieerd te eten zodat je het lichaam meer zal gaan voeden. Maak veel eetwissels en probeer daarbij meer groenten, salades of andere gerechten te eten i.p.v. altijd brood onder de middag. Het is even wennen maar het lichaam zal je belonen voor de inzet.

Naar inzicht van Jens de Boer

Geef een antwoord

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*